Pages

Pages

Maps Cartes Mapas نقشه ها خرائط

À lire ailleurs To be read elsewhere Para leer en otros sitios Da leggere altrove Zum Lesen anderswo

14/01/2022

ΓΚΙΝΤΕΟΝ ΛΕΒΙ
Το «υπάνθρωποι» σαν χαρακτηρισμός είναι σκληρός, αλλά πώς αλλιώς θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε τα εγκλήματα των εποίκων;

Μετάφραση : Niko Demo, Τλαξκάλα

Είναι τα αποβράσματα της γης. Όποιος αρπάζει έναν Παλαιστίνιο έφηβο, τον κακομεταχειρίζεται για ώρες, τον χτυπά και τον κλωτσά, τον δένει κάτω από το καπό του αυτοκινήτου και στη συνέχεια τον κρεμάει από ένα δέντρο και του καίει τα πέλματα των ποδιών του με έναν αναπτήρα είναι υπάνθρωπος. Πώς είναι δυνατόν να πούμε το αντίθετο;



Έποικοι και Παλαιστίνιοι διαδηλωτές συγκρούονται στο χωριό Asira al-Qibliya της Δυτικής Όχθης τον Σεπτέμβριο. Φωτο: Majdi Mohammed/AP

Όποιος διώχνει τους νόμιμους ιδιοκτήτες της γης που έκλεψε απειλώντας τους ότι θα τους πυροβολήσει, καταστρέφει τις ταφόπλακες τους, καταστρέφει τη σοδειά τους, βανδαλίζει τα αυτοκίνητά τους και πυρπολεί τα χωράφια τους είναι υπάνθρωπος. Τι άλλο είναι?

Όποιος επιτίθεται σε ηλικιωμένους βοσκούς με ξύλα και πέτρες είναι υπάνθρωπος. Όποιος κόβει χιλιάδες ελαιόδεντρα κάθε χρόνο είναι υπάνθρωπος. Οι Ναζί χρησιμοποιούσαν αυτόν τον όρο; Ωραία, και τις ντομάτες αποκαλούσαν "ντομάτες", αλλά μας επιτρέπεται να χρησιμοποιούμε αυτή τη λέξη.

Το «υπάνθρωπος» είναι μια σκληρή λέξη, αλλά δεν είναι ασυνήθιστη. Μόλις πριν από επτά χρόνια, ο αρθρογράφος της Haaretz, Yossi Verter, τη χρησιμοποίησε για να περιγράψει τους υποστηρικτές του τότε πρωθυπουργού Benjamin Netanyahu. Σχετικά με αυτούς, παρεμπιπτόντως, επιτρέπεται να λέμε οτιδήποτε.

Αλλά η οργή των εποίκων και των συνεργατών τους για τη χρήση του όρου από τον Yair Golan έχει επίσης μια σκόπιμη συνεκδοχή που δεν πρέπει να αγνοηθεί. Αν το «υπάνθρωπος» είναι μια ναζιστική έκφραση που χρησιμοποιήθηκε κατά των Εβραίων κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, τότε όταν κάποιος τη χρησιμοποιεί εναντίον των εποίκων, γίνονται αμέσως ακούσια θύματα ενός άλλου Ολοκαυτώματος. Και αν είναι θύματα, τότε φυσικά τους επιτρέπεται να κάνουν οτιδήποτε – να κακοποιούν, να κλέβουν και να πυρπολούν.

 

Ο Yair Golan μιλώντας στην Κνεσέτ, πέρυσι. Φωτο: Noam Moskowitz/Knesset

Για άλλη μια φορά, οι θύτες έγιναν θύματα, αυτή τη φορά επειδή ένας υφυπουργός είπε κάτι άσχημο για αυτούς. Αυτό είναι ένα ακόμη βήμα προς τα εμπρός για τη βελτίωση της εικόνας τους. Πρώτα, ήταν πρωτοπόροι. τώρα, είναι κι αυτοί θύματα. Είναι συγκλονιστικό το πόσο ευαίσθητοι είναι σε αυτά που λένε οι άλλοι για αυτούς.

Αυτό που δεν ήταν λιγότερο συγκινητικό ήταν ο τρόπος με τον οποίο τα μέλη του κεντροαριστερού μπλοκ αποστασιοποιήθηκαν από τη δήλωση του Golan σαν να διέφευγαν από φωτιά. Δεν είναι ωραίο να μιλάς έτσι, Yair . Το μπλοκ που παρέμεινε σιωπηλό μπροστά στη μανία των Εβραίων που κατέλαβαν τον εκκενωμένο οικισμό Homesh ζωντάνεψε μόνο όταν ένα από τα μέλη του θύμωσε κάτι που θα έπρεπε να είχε κάνει ολόκληρο το μπλοκ και τους αποκάλεσε δημόσια όπως τους αξίζει.

Η υποκρίτρια δασκάλα από το Εργατικό Κόμμα, η βουλευτής Efrat Rayten, απαίτησε από τον Golan  να ζητήσει συγγνώμη. «Τέτοια σχόλια είναι εκτός γραμμής», δήλωσε παιδαγωγικά. Γιατί είναι εκτός γραμμής; Στην πραγματικότητα, είναι απολύτως δικαιολογημένα, και λίγα είναι.

Ο υπουργός Πολιτισμού είπε, το απίστευτο, ότι οι καταληψίες του οικισμού Homesh είναι «Ισραηλινοί που έχουν διαφορετική άποψη» – ακριβώς όπως ο βασιλιάς του οργανωμένου εγκλήματος Yitzhak Abergil είναι ένας «Ισραηλινός με διαφορετική άποψη». Ο υπουργός Άμυνας είπε ότι είναι «ηθικοί άνθρωποι που αγαπούν τη γη και το κράτος».

Έτσι οι Εβραίοι έποικοι του Homesh είναι ηθικοί, ή τουλάχιστον πολίτες με διαφορετικές απόψεις. Ποιος χρειάζεται τη δεξιά όταν έχουμε τέτοια κεντροαριστερά; Οι άποικοι μπορούν να βασίζονται σε αυτή την αριστερά, περισσότερο κι από τη δεξιά, για να μην τους πληγώνουν και να ξεπλένουν πάντα τις πράξεις τους.

Δεν είναι λιγότερο αποκρουστικός ο πολιτικός πολιτισμός που έχει ριζώσει στο Ισραήλ, όπου ένα σχόλιο ενός μεμονωμένου ατόμου αποτελεί τροφή για σκάνδαλο, με αποτέλεσμα το ένα σκάνδαλο να ακολουθεί το άλλο, το καθένα από το οποίο διαρκεί περίπου όσο η ζωή μιας πεταλούδας –μία ή δύο μέρες– και στη συνέχεια πεθαίνει τόσο γρήγορα όσο ξέσπασε μέχρι να πάρει τη θέση του ένα νέο σκάνδαλο.

Τα σκάνδαλα αυτά περιστρέφονται γενικά γύρω από κάποιον που είπε κάτι. Ή ακριβέστερα, από κάποιον ασήμαντο που είπε κάτι ασήμαντο. Και αποσκοπούν όχι μόνο να ξεσηκώσουν το κοινό, αλλά και να αποσπάσουν την προσοχή του.

Όταν το Ισραήλ αναστατώνεται για μια λέξη που είπε ένας αναπληρωτής υπουργός, αποφεύγει το κύριο. Ο Golan είπε «υπάνθρωπος» και ένα λεπτό αργότερα, υπήρξε συναίνεση για την κατάληψη του οικισμού Homesh. Αντί να μιλάνε για τα εγκλήματα των Ισραηλινών, οι άνθρωποι μιλούν για τον Golan .

Το να μιλάς για τα εγκλήματα είναι διχαστικό, ενώ το να καταγγέλλεις  τον  Golan ενοποιεί. Και τι ποθούμε περισσότερο από ενοποιητικές λέξεις που μας ενώνουν και ξεπλένουν τα πάντα;

Η ουσία είναι καταθλιπτική. Μια οργισμένη αλλά ακριβής περιγραφή των εποίκων είναι ένα έγκλημα που θα πυροδοτήσει δημόσια θύελλα. Αντίθετα, τα καθημερινά εγκλήματα των εποίκων είναι το πολύ μια παράσταση Ισραηλινών που έχουν μια ελαφρώς διαφορετική άποψη.

Από εδώ και πέρα, θα λέμε «Homesh, τώρα και για πάντα», και το ίδιο ισχύει για το φυλάκιο Evyatar. Εξάλλου, είναι απλώς κοινότητες Ισραηλινών με ελαφρώς διαφορετικές απόψεις. Και ίσως ούτε καν αυτό.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire