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15/04/2022

L’art de réécrire l’histoire
Chroniques d’un pêcheur de perles

 FG, BastaYekfi! 15/4/2022

Depuis quelques semaines, je lis, je regarde et j’écoute ce qui se dit dans le monde virtuel suite à « l’attaque défensive/préventive » de la Russie contre l’est de l’Ukraine. J’aimerais répondre à quelques perles pêchées au passage.

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«(…) l'Ukraine moderne a été entièrement créée par la Russie ou, pour être plus précis, par la Russie bolchevique et communiste. Ce processus a commencé pratiquement tout de suite après la révolution de 1917, et Lénine et ses associés l'ont fait d'une manière extrêmement dure pour la Russie - en séparant, en coupant ce qui est historiquement une terre russe. Personne n'a demandé aux millions de personnes qui vivaient là ce qu'elles pensaient.» (Vladimir Vladimirovitch Poutine, 21/2/2022, intégralité du discours ici)

Mince alors ! Moi qui croyais que le Varègue Oleg le Sage, après avoir chassé les Khazars, avait fondé la Rous’ de Kiev au IXème siècle ! Que celle-ci, au XIème siècle, était le plus vaste État d’Europe. Que, après avoir passé quelques siècles sous la férule galicienne puis polono-lituanienne et turco-tatare, l’Ukraine est proclamée par les Cosaques avant de passer sous la domination russe, ottomane et austro-hongroise. Et enfin, qu’à partir du milieu du XIXème siècle, là comme ailleurs en Europe, de l’Irlande à la Serbie, une revendication nationale ukrainienne se développe, aussi bien chez les intellectuels « russifiés » que chez les paysans. Dans le chaos qui suit la révolution de 1917 et la fin de la guerre, les républiques populaires fleurissent en Ukraine. À la Conférence de la paix de Paris (1919), Polonais et Roumains sont admis à faire valoir leurs revendications, mais pas les Ukrainiens. Une guerre de tous contre tous éclate, entre les Blancs (tsaristes), les Rouges (bolcheviks) et les Noirs (anarchistes de Makhno). Les Rouges l’emportent et l’Ukraine désormais socialiste intègre l’URSS, créée en 1922. Sous Staline est pratiquée la politique dite d’ « indigénisation », consistant donner plus de place aux Ukrainiens « ethniques », à leur langue et à leur culture, qui connaît un coup d’arrêt dès 1929, avec une première vague de procès fabriqués contre des intellectuels « nationalistes » ukrainiens. L’Ukraine a connu trois famines : en 1922, en 1937 et en 1947. Rien de tel pour encourager les sentiments nationalistes dans un sens anti-russe (et accessoirement anti-polonais), sans oublier bien sûr le Goulag.

Bref, pour répondre à Poutine, si l’Ukraine a longtemps appartenu à la Russie impériale puis soviétique, elle a autant de raisons historiques de faire valoir ses droits nationaux que l’Irlande, l’Écosse, La Catalogne, le Groenland ou le Québec. Que ses dirigeants croient que ces droits seraient assurés en rejoignant l’Union Européenne peut à juste titre paraître délirant mais peut se comprendre [comprendre ne veut pas dire approuver]. En revanche, ils semblent avoir définitivement compris qu’une adhésion à l’OTAN signifierait la mort pure et simple de l’Ukraine. Concluons avec cette sentence d’Ernest Renan : « L’homme n’est esclave ni de sa race ni de sa langue, ni de sa religion, ni du cours des fleuves, ni de la direction des chaînes de montagne. Une grande agrégation d’hommes, saine d’esprit et chaude de cœur, crée une conscience morale qui s’appelle une nation (…) l’existence d’une nation est un plébiscite de tous les jours ».

 

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« Mai 68 était une révolution de couleur déclenchée par les USA pour éliminer de Gaulle, favorable à une « Europe de l’Atlantique à l’Oural » » (Majed Nehmé, ancien rédacteur en chef du défunt Afrique-Asie)

Mince alors ! Moi qui étais persuadé avoir été un agent chinois, voilà que je découvre qu’en fait, je n’avais été qu’un agent yankee. On savait déjà que la Révolution de 89 était un coup des Juifs et des Francs-Maçons, que la Commune de Paris était un coup des Prussiens, que la Révolution tunisienne de 2010-2011 un coup de l’OTAN/CIA pour se débarrasser de Ben Ali qui refusait l’installation d’une base yankee-otanesque sur son territoire, que la révolution syrienne de 2011 n’était qu’un complot pour faire passer un gazoduc du Qatar à la Turquie. Mais ça, sur 68, c’est nouveau. Le camarade Nehmé aurait pu préciser « une révolution orange avec l’appui de la Mafia sicilienne ». En effet, quand nous occupions la Sorbonne, des mystérieux « Cubains » nous avaient contactés et donné rendez-vous dans un café de la rue Soufflot. Là, ils nous proposèrent de nous vendre des armes. Ils avaient un drôle d’accent pour des Cubains. En fait, c’étaient de vulgaires malfrats siciliens qui cherchaient à fourguer des flingues contre espèces sonnantes et trébuchantes. On a bien rigolé et on leur a dit « Ciao, belli ». C’est peut-être pour ça que « notre révolution de couleur » a échoué.

MILENA RAMPOLDI
“Photography’s biggest strength is probably its ability to impart empathy on the viewer”: ProMosaik interviews photographer Tobin Jones

Milena Rampoldi, 15/4/2022

Born in Botswana, in a rural hospital his dad likes to remind him only charged them 17 pula for the privilege, Tobin began his life in the small dusty village of Gumare on the banks of the Okovango Delta. It wasn’t too long though, before his family moved on, this time to the the capital city of Lilongwe in Malawi. It was here Tobin spent the majority of his childhood, riding his bike around town, fighting with his siblings, and generally learning how to be a kid. Finally, when he was 10 his family once again moved up the African continent, this time to Kenya - where Tobin finished up high school.  

Having photographed throughout Africa, and sometimes further afield, for the last decade - through his work Tobin has attempted to not only cover the breadth of the continent, but also the diversity within it. This has included stories on Somalia’s fight against Al Shabab and the country’s emergence from more than 20 years of civil war, to transgender issues, and the intersection of modern religion with traditional healing practices in slums. 

Tobin holds a bachelor’s degree in International Development, with minors in Economics and Political Science, from McGill University and a Master’s degree in Photojournalism from the University of Westminster. Today he lives in Nairobi, Kenya, where he runs the photo collective NonAligned and works as a freelance photographer and videographer. 


Why did you become a photographer?

I first got interested in photography right after high school. I took a year off before university and went to Fiji, where I first started to take photographs. In University I then began taking photographs using film and developing those photographs in the darkroom. Slowly it dawned on me that perhaps I might one day be able to make a career out of photography and so after university I went back home to Kenya, started photographing stories that interested me, and eventually was able to make a living that way.

Daynab Jama, a midwife, delivers a baby in the maternity ward of Banadir Hospital in Mogadishu, Somalia. Maternity Ward | Tobin Jones Photography | Mogadishu, Somalia

Tell us about your project in Somalia? 

I began working in Somalia back in 2012 - initially with the African Union and United Nations covering the conflict against al Shabab. This often meant joining the military on their offensives to capture new towns from the extremist group and liberate parts of the country that had been under their control for the last decade. As the country has become more peaceful though, my work evolved to capturing the country’s emergence from two decades of civil war and the development that went along with this.


In a quieter alley in Sanaa’s old city, two young boys sweep up dust and refuse that have accumulated over the course of the day. Untouchables In Yemen | Tobin Jones Photography | Sana'a, Yemen

What are the challenges of photography in countries like Yemen and Somalia?

The biggest challenge photographing in countries like Yemen and Somalia is of course security and all of the logistics that surround this. As a photographer you always want to prioritize good light and any condition that will help you to create the best photograph possible, but when your safety is at stake you of course have to enter this into the equation as well. The result is that often you have to work in conditions that aren’t optimal (like the middle of the day) and don’t have as much time as you’d normally want.

Morine, standing outside of her hair salon, takes a short break before starting on another hair cut. Transgender In Kenya | Tobin Jones Photography | Nairobi, Kenya

Tell us about the project you did in Kenya with transgender persons. Why did you do it and what is the main objective of it?

This project was quite a few years ago now, but essentially it was a photoessay about a transgender woman in Kenya who grew up in the slums and now runs a hair salon in a nearby neighborhood. She had really become an accepted part of her community, which was both really inspiring and interesting, seeing as there’s still a huge amount of discrimination generally against the lgbtq+ community in Kenya.

How do you think photography can contribute to human rights and mutual understanding?

Photography’s biggest strength is probably its ability to impart empathy on the viewer. A powerful photograph can evoke emotion in a way I don’t think the written word or even video is able to do to quite the same degree. I think that’s why photography often works so well alongside another medium like writing. Text is very good at contextualizing a situation and making someone understand the big picture (like a refugee crisis), while a photograph is very good at personifying a subject and making someone understand the personal impact of something like a refugee crisis.

What does the sentence “1 picture says more than 1000 words” mean to you personally?

I have to admit that I’ve never particularly loved the phrase, “A picture speaks 1000 words.” I think it insinuates that photography is more important than the written language when the reality is that both work best when used in tandem. Photography’s extremely important at conveying certain things, and particularly at evoking emotion in the viewer, but the written word is extremely good at contextualizing. Each has its own strengths and weaknesses.

What are the next projects you are planning?

I’ve currently become quite interested in NFTs and will shortly be releasing my latest project in this form as a series of portraits of a group of grandmothers in a Nairobi slum who have taken up martial arts in order to defend themselves. It’s both an interesting story, but will also be using this new medium to experiment how photojournalism can benefit the subjects of stories as well through payments in crypto.