31/08/2021

افغانستان :دوران بی جُرمی

برگرفته از سازمان مراقب سیاست خارجی آلمان 30 اوت 2021

بفارسی از حمید بهشتی , تلاکسکالا

ارتشیان غرب در افغانستان هزاران غیرنظامی را کشته و جنایات جنگی مرتکب گشته اند. نزدیک به هیچیک از آنان پیش از برون رفت نهائی بازخواست گشته اند.

گزارش ویژه با برون رفت نهائی نیروهای غرب از افغانستان در روز سه شنبه 31 اوت دو دهه حملات کشنده غرب به غیرنظامیان و نیز جنایات سیستماتیک غرب در هند و کش به پایان می رسد. تا پایان قرارداد برون رفت آمریکا با طالبان در فوریه 2020 بنا بر داده های سازمان ملل توسط حملات هوایی نیروهای غرب یا عملیات ویژه، سالانه صدها غیرنظامی و از جمله در سال 2019 دستکم 559 غیرنظامی رکشته شده اند. تعداد بیشماری اشخاص عادی بدنبال حملات پهپادی آمریکا بقتل رسیده اند، مدت زمانی فقط یک تن از 10 نفر که توسط حملات پهپادی بقتل رسیدند هدف حمله پهپادی بوده اند. اطلاعاتی که برای حملات پهپادی مورد نیاز بوده اند از جانب مقامات آلمانی نیز به آمریکائیان داده می شد؛ این در مورد اطلاعاتی نیز که برای اسیر نمودن و شکنجه توسط سازمان سیا انجام می شده مصداق دارد. نیروهای ویژه استرالیایی غیر نظامیان غیرمسلح را مطابق رسم اثبات تهور، می کشتند. جنایات جنگی غربیان معمولا تا کنون بدون مجازات مانده اند.

قربانیان غیرنظامی

نیروهای غربی که اکنون دیگر افغانستان را ترک می گویند درعملیات هایشان تا همین اواخر مرتب شمار زیادی از غیر نظامیان را کشته اند. آمار قربانیان مربور را سازمان ملل به 3804 نفر که مرگ آنها به واسطه عملیات جنگی در سال 2018 مستند گشته است به دستکم 1185 فقره حملات نیروهای مختلف که در پشتیبانی از نیروهای دولتی می جنگیده اند  نسبت می دهند که دستکم 406 تن آنها با عملیات ارتشیان غربی کشته شده اند . در سال 2019 شمار کشته شدگان غیرنظامی توسط نیروهای غربی افزایش یافته، دستکم به 559 تن رسید. نقصان شمار کشته شدگان فقط پس از قرارداد برون رفت آمریکا با طالبان در فوریه 2020 در ارتباط قرار دارد. نیروهای غربی همواره به حملات هوایی دست زده اند که بخاطر میزان بالای قربانیانش موضوع گزارشات بین المللی گشته است. از جمله در فوریه 2007 در یک حمله هوایی در استان هلمند، که در آخرین بمباران از یک رشته حملات هوایی بود، 80 کشته غیرنظامی به ثبت رسیده است.[1] در پنجم ماه مه 2019 در بمبارانی که اعلام کردند به لابواتوارهای تولید مواد مخدر صورت گرفته است دستکم 30 تن و احتمالا 60 تن غیرنظامی کشته شدند. در حالیکه آمریکا مدعیست کشته شدگان نفرات طالبان بوده اند، سازمان ملل متحد  آنان را  غیرنظامی و کارگر، زن و کودک دانسته است. [2]

روی آن حساب کرده بودند

این فهرست را می توان همینطور ادامه داد و فقط به بمباران غیر عمدی شمار زیادی غیرنظامی  که در 4 سپتامبر 2009 به دستور فرمانده آلمانی، گِئورگ کلاین اتفاق افتاد محدود نمی شود. در این عملیات بر سر صدها تن بمب ریخته شد که کنار تانکر از حرک مانده ای جمع شده بودند تا برای اقوام خویش بنزین بدست آورند. در این بمباران بیش از 100 نفر گشته شدند. گئورگ کلالین حمله هوائی مزبور را علی رغم اخطار خلبان آمریکایی که تذکر داده بود تجمع مزبور بطوری که دیده می شود شورشیان نمی باشند، بر دستور خویش تأکید نمود.[3] گذشته از حملات هوائی غالبا غیرنظامیان در عملیاتی که اکثرا توسط نیروهای آمریکایی انجام می شد به قتل رسیدند. به تازگی به گفته یک تاریخ نگار مقیم شهر پُتسدام که با نظامیانِ بازگشته از جنگ، موضوع شمار زیاد قربانیان جنگ را مطرح ساخته است: "درصورتیکه بهنگام عملیات های نیروهای ویژه آمریکا از شمار بسیارِ کشته شدن غیرنظامی تا به میزان سه رقمی سخن به میان می آمد، آن را پذیرفته و دستور حمله داده میشد.[4] در هندوکش مرتبا نیروهای ویژه آلمان (KSK) نیز شرکت داشتند. اینکه آیا و به چه میزان این عملیات به کشته شدن غیرنظامیان منجر می گشت، بخاطر اعمال شدید سکوت و مخفی کاری دولت آلمان اعلام نگشته است.

قربانیان تصادفی: 9 تن از هر 10 کشته

شمار بسیار کشته شدگان که از جمله توسط حملات پهپادی آمریکا ایجاد کشته است به دستور رئیس جمهور اسبق آمریکا بارک اوباما به شدت افزایش یافت. دفتر روزنامه نگاران کاوشگر در لندن که از سال ها پیش مراقب حملات پهپادی می باشد برای افغانستان بیش  از  13000 فقره اینگونه حملات را فهرست کرده و شمار کشته شدگان آنرا میان 4100 تا 10000 تخمین زده است که شمار قربانیان غیرنظامی به ثبت رسیده میان 300 تا 900 تن است.[5] بر مبنای تحقیقات پایگاه آنلاین اینتِرسِپت این رقم بسیار کمتر از واقع اعلام گشته است. بطوری که اینترسپت در اکتبر 2015 با اشاره به اسنادی گزارش نمود که از جانب افشاگران بدست آورده بود، در میان بیش از بیش از 200 تن کشته شدگان حملات پهپادی آمریکا میان ژانویه 2012 و فوریه 2013 در شمال شرقی افغانستان فقط در 35 مورد که در فهرست اهداف آمریکا ذکر شده بود عرض پنج ماه نسبت کسانیکه خارج از برنامه توسط پهپاد کشته شده اند 90 درصد بوده است.[6] دانیل هاله افشاگری که فرصت توجه به ورطه قتل های پهپادی آمریکا را فراهم ساخت و در ماه ژوئیه به مجازات زندان سه سال و نه ماهه محکوم گشت [7] اطلاعاتی در زمینه مقدمات حملات پهپادی و شنود موبایل افراد مظنون از طریق مقامات آلمان نیز به واحدهای آمریکا داده شده اند. بدین ترتیب آلمان در انجام قتل های پهپادی آمریکا شریک است.[8]

کشتن مطابق رسم اثبات تهور

بر شمار زیاد کشته شدگان غیرنظامی در چارچوب عملیات های نظامی، قتل های عمدِ بی دلیل نیز افزوده می گردد. این را  گزارش یک بازرسی در پائیز 2020 مستند ساخت، مبنی بر اینکه پرسنل نیروهای ویژه استرالیایی دستکم 39 تن افغانستانی را کاملا بدون دلیل بقتل رسانده اند که در ویدیویی مستند گشته است که چگونه یکی از سرباران استرالیایی یک تن افغانستانی را که مسلح نبوده و در کشتزاری دراز کشیده بوده با زدن سه تیز از نزدیک به قتل رساند. بر اساس گزارش بازرسی مزبور این قتل غیرنظامی به دور از هر واقعه جنگی صورت گرفته است و مربوط به رسم اثبات تهوری است که با انجام آن اعضاء جدید نیروهای ویژه استرالیا، کارآئی و شایستگی سربازی خویش را می بایست به اثبات می رساندند. آنها به این کار رفتار خونین می گفتند blooding  [9]. قتل خارج از وقایع جنگی را به سربازان آمریکایی نیز نسبت می دهند. از جمله به نقل از تاریخ نگار نظامی، نایتسِل، به گزارش نظامیان آلمانی "هنگامیکه آمریکائیان با بی تفاوتی گزارش می کردند که چگونه طالبان اسیر را می کشته اند حتا سربازان کار کشته ی KSK نیز شوکه شده بودند" [10] برای کشتن غیرنظامیان افغان به دست نیروهای ویژه انگلیسی نیز شواهد روشنی موجود است [11]. اما قتل های خودمدارانه سربازان غربی تقریبا هرگز  پیامدی نداشته است.

آدم ربایی و شکنجه

همچنین به ندرت بررسی گشته و همواره بدون مجازات مانده اند ، موارد آدم ربایی اشخاص مظنون به زندان های شکنجه گاه در چارچوب "مبارزه با ترور " از پائیز سال 2001. اینکار در افغانستان نیز اتفاق افتاده  است که اشخاصی را – چه به درستی یا به نادرستی- به فعالیت های تروریستی جهادگرایانه متهم ، ربوده ، اسیر و به شدت شکنجه کرده اند. طبق اطلاعات دادگاه بین المللی جزایی می توان دستکم در مورد 54 تن به روشنی نشان داد که پرسنل ارتش آمریکا در افغانستان آنان را شکنجه نموده ، با آنان رفتار ناشایست و خشونت جنسی می نمودند. این جنایات بر اساس اطلاعات دادگاه بین المللی جزایی در مورد 24 تن از کارکنان سازمان سیا اثبات گشته است. [12] در برخی از این موارد مأموران آلمانی نیز شرکت داشته اند: مقامات آلمانی به آمریکا نه فقط اطلاعاتی داده اند که سرانجام به ربودن و زندانی کردن شهروندان آلمان منجر گشته است بلکه کارکنان خدمات پلیس مخفی آلمان (BND, Verfassungsschutz) و نیز ادارات پلیس (پلیس جنایی آلمان) ربوده شدگان را در زندان های شگنجه گاه در افغانستان تحت بازپرسی قرار داده اند. از جمله خالد المصری از اهالی شهر اولم [13] و احمد س از اهالی هامبورگ [14]. گزارش های مُرات کورناس از اهالی شهر برمن که در یک بازداشتگاه آمریکایی در قندهار نه فقط زندانی و شکنجه گشته است بلکه توسط سربازان KSK مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این را ارتش آلمان و دولت این کشور انکار نموده اند. اما شهود بی طرف ورژن کوباس را تأیید نموده اند.[15]

پاورقی ها

[1] Jason Burke: 'Up to 80 civilians dead' after US air strikes in Afghanistan. theguardian.com 01.07.2007

 [2] UNAMA Special Report: Airstrikes on alleged drug-processing facilities. Farah, 5 May 2019. Kabul, October 2019. unama.unmissions.org.

[3] S. dazu Die Bomben von Kunduz.

[4] Sönke Neitzel: Deutsche Krieger. Vom Kaiserreich zur Berliner Republik - eine Militärgeschichte. Berlin 2020. S. 547.

[5] Strikes in Afghanistan. thebureauinvestigates.com.

[6] Jeremy Scahill: The Assassination Complex. theintercept.com 15.10.2015.

[7] Chip Gibbons: Daniel Hale Went to Prison for Telling the Truth About US Drone Warfare. jacobinmag.com 05.08.2021.

[8] S. dazu Zur Tötung vorgeschlagen.

[9] Matthew Doran: Afghanistan war crimes report released by Defence Chief Angus Campbell includes evidence of 39 murders by special forces. abc.net.au 19.11.2020. S. dazu Bilanz von 18 Jahren.

[10] Sönke Neitzel: Deutsche Krieger. Vom Kaiserreich zur Berliner Republik - eine Militärgeschichte. Berlin 2020. S. 547.

[11] Panorama Investigation: War crimes scandal exposed. bbc.co.uk 17.11.2019.

[12] Situation in Afghanistan. Summary of the Prosecutor's Request for authorisation of an investigation pursuant to article 15. International Criminal Court. 20 November 2017.

[13] S. dazu Wer ist "Sam", der deutsche Foltergesandte?

[14] Hans Leyendecker: "Hochkonkret" oder "abstrakt"? sueddeutsche.de 01.11.2010.

[15] Brite bestätigt: KSK misshandelte Kurnaz. tagesspiegel.de 24.01.2008.


 

Aucun commentaire: